Monday 12 July 2010

KUIH MUSTOFA

Kuih ni rasanya 3 minggu lepas aku buat.Masa tu aku saja2 suka ambil cuti kononnya nak relaks kat rumah.Ermmmm,bila dah kat rumah tu ada je la benda aku nak kunyahkan.So,pi dapur tgk stok semua ada so aku pun buat la untuk di frozenkan.Bila time2 hujan tu memang sedap makan kuih ni.Pulak tu tengah panas2 memang sedap.Kalau kat kampung aku orang panggi kuih "Ropa" atau "mustafa" kat kl ni tak tahu la pulak apa orang panggil.Aku belajar buat kuih ni dengan arwah akak aku yang no 2.Masa dia anak dara dulu dia rajin buat kuih sendiri.Dan antara kuih yang dia suka buat dan kami suka makan, kuih ini la.Tak susah mana pun.Cumanya kalau tengah buat memang tak leh nak rehat kena lipat terus takut kalau di tindih2 kulitnya akan melekat.So, meh kita kongsi resepinya.....

Harus di ingat aku tak buat ikut sukatan tapi aku main agak2 jer.......


Bahan intinya:

Ubi Kentang -sekilo (di potong dadu)
Sosej ayam - 4 batang (di potong dadu)
bawang besar - Sebiji (di potong dadu)
Bawang putih - 2 ulas ( di cincang halus)
Rempah kari daging Baba's - 2 sudu makan
Cili api - 10 biji (optional)
2 tangkai daun kari
air secukup rasa
Garam secukup rasa

Cara memasak:
Panaskan minyak dan masukkan daun kari.Tumiskan bawang putih dan bawang besar sehingga garing kemudian masukkan rempah kari yang dah di bancuh dengan sedikit air.

Tumis kan lagi sehingga agak garing.Kemudian masukkan ubi kentang yang sudah di dadu gaul seketika kemudian tambah kan air untuk mengempukkan ubi kentang.Masukkan sedikit garam.Dan biar ia kering dan masak.Bila dah hampir nak kering,barulah masukkan sosej.Sejukkan dan tapis.


Bahan Kulitnya:
Tepung gandum - dalam setengah peket (1 peket 1kg)
Telur sebiji
air secukupnya
dan secubit garam

Tepung gandum dan telur di gaul rata.Kemudian masukkan secubit garam dan masukkan air sedikit demi sedikit sehingga mencapai kepekatan atau kecairan yang anda rasa ok.Bagi aku, bancuhan tepung ni aku buat sedang2.

Untuk mencantikkan bancuhan tepung tadi,aku kisarkan dia menjadi halus menggunakan blender.Rehatkan dalam 5 minit..

Bila inti dan agak sejuk,barulah di sediakan kulitnya.Dadarkan seperti membuat kulit kuih ketayap.Pastikan dia tak tebal sangat.Ini takut nanti tak ranggup bila di goreng.Bila dah agak masak angkat dan terus bubuh inti dan gulungkan.Jangan buat banyak atau di tindan takut dia melekat satu sama lain.
Ulang langkah yang sama sehingga habis.Bila dah di lipat banyak2 tak pa kalau di tindan.Kemudian masak dengan menggunakan minyak yang agak sedikit.Goreng hingga garing. dan angkat. Sesuai untuk minum petang

No comments:

Post a Comment