Monday 12 July 2010

IKAN SINGGANG AYE @ TONGKOL

Resepi ni aku pelajari dari arwah bapak.Kalau di negeri lain aku rasa depa letak serai dan bawang besar kan?tapi kalau kat negeri kelahiran arwah bapak,kita orang tak bubuh semua tu.Cukup sekadar 4 bahan asas dan rasanya memang sedap.Kuahnya aku suka sangat hirup rasa masam2 gitu.Kalau di makan dengan budu dan jering atau petai memang tak hingat...
lupa nak snap yang dalam periuk, yang ni masa aku nak makan dgn budu dan jering...
yum .....yum

Bahan-bahannya:
Ikan Tonggkol hitam seekor -dalam anggaran 300gm
di potong bulat-bulat
bawang putih - 8 ulas di mayang kasar
sedikit kunyit hidup atau serbuk kunyit- sekadar nak mengguningkan kuah
5-6 keping asam keping
dan sedikit lengkuas-aku main agak2..
lengkuas banyak lagi sedap.
cili api 10 biji - optional

cara-caranya:

masukkan 41/2 cawan air di dalam periuk bersama kesemua bahan-bahan tadi dan biarkan dia masak sehinggan menjadi satu cawan air.jangan lupa garam atau bahan perisa.

P/S : aku dan along kalau masak memang tak bubuh ajinomoto..terpulang tekak masing2 yer

No comments:

Post a Comment