Monday, 12 July 2010

IKAN SINGGANG AYE @ TONGKOL

Resepi ni aku pelajari dari arwah bapak.Kalau di negeri lain aku rasa depa letak serai dan bawang besar kan?tapi kalau kat negeri kelahiran arwah bapak,kita orang tak bubuh semua tu.Cukup sekadar 4 bahan asas dan rasanya memang sedap.Kuahnya aku suka sangat hirup rasa masam2 gitu.Kalau di makan dengan budu dan jering atau petai memang tak hingat...
lupa nak snap yang dalam periuk, yang ni masa aku nak makan dgn budu dan jering...
yum .....yum

Bahan-bahannya:
Ikan Tonggkol hitam seekor -dalam anggaran 300gm
di potong bulat-bulat
bawang putih - 8 ulas di mayang kasar
sedikit kunyit hidup atau serbuk kunyit- sekadar nak mengguningkan kuah
5-6 keping asam keping
dan sedikit lengkuas-aku main agak2..
lengkuas banyak lagi sedap.
cili api 10 biji - optional

cara-caranya:

masukkan 41/2 cawan air di dalam periuk bersama kesemua bahan-bahan tadi dan biarkan dia masak sehinggan menjadi satu cawan air.jangan lupa garam atau bahan perisa.

P/S : aku dan along kalau masak memang tak bubuh ajinomoto..terpulang tekak masing2 yer

1 comment:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete