Monday, 12 July 2010

SAMBAL TA'UN @ TAHUN


Mula belajar makan sambal ni masa tu makan tengahari kat rumah makNyah.Masa tu duk sibuk menolong sebab Maknyah nak buat kenduri so,MakNyah ajak sekali aku makan tengahari kat sana.Dia tak de la merah menyala dan bukan nampak macam sambal pun.Cumanya dia punya rasa menyengat giler sebab menggunakan cili api yang banyak dan di masak puila menggunakan santan.


Pada aku sedap di makan begitu je dengan nasi tanpa lauk yang lain ataupun sekadar dengan ikan gorenag dah cukup untuk kita lupa diri sebentar(mungkin nasi akan bertambah)


Ok lah jom salin resepi:


Bahan utama:


20 biji cili api - di ketuk sedikit

sebiji kelapa - diambil santan yang pekat

(aku guna santan kotak saiz kecil M&S)

taucu sepeket-di basuh dan di tos

belacan - sebesar ibu jari

bawang ros kecil dalam 15 biji- di mayang halus.

segenggam ikan bilis dah di kopek.

3 papan petai di belah

atau

petai boleh di gantikan dengan jering.


Cara-caranya:


Masukkan kesemua bahan2 tadi ke dalam santan dan kacau sedikit sehingga sedikit kering kemuadian rasa masinnya dan angkat.


Perhatian: tauchu dan ikan bilis dah masin,so garam tu bubuh sikit jer yer.

1 comment:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete