Tuesday, 1 June 2010

Siaran Tertunda

Lama dok peram gambar ni kat dalam HP..dan lama jugak tak up date blog aku yang satu ni.Sekarang ni aku jarang masak sgt semenjak adik aku yang sorang tu duk meniaga nasi lemak waktu malam so mane2 lauk yang tak abis tu selalu dia bawak balik.Bila nak masak tu rasa membazir je la kan.Kalau pun masak konpem tak abis punya.Jadi hari ni aku baru terasa nak up date blog ni yang dah agak bersawang giler...Rangkumkan semua lah yang mana dah lama sangat aku simpan.So menu yang pertama ni ialah Dalca Tulang Lembu yang aku masak lebih kurang sebulan lepas kut. Kata along aku karinya kurang rasa,tapi aku dah letak 2 peket rempah kari daging Baba"s semestinya...


Ok jom layan cara aku masak k


Bahan-bahan yang di perlukan :


1 kilo tulang lembu

300 gm lemak lembu

2 genggam kacang dal

3 biji bawang besar

5 ulas bawang putih

2 peket rempah kari daging Baba's

3 tangkai daun kari

(petik tepi rumah)

1 kotak santan segera - aku guna santan M&S

2 batang kulit kayu manis

3 biji buah pelaga

2 kuntum bunga lawang

3 biji bunga cengkih

sedikit air asam jawa



Bahan2 untuk sayurnya:

(sayurnya ikut sukatan sendiri la eik,kalau suka makan sayur letak ar banyak sikit...aku letak apa yang ada jer dalam fridge rumah aku,yang kelakarnya aku terletak sama bunga kobis..hahaha layan je la asal sedap sudah.)


so aku guna,

2 batang lobak merah

sedikit bunga kobis

15 batang kacang panjang

2 biji ubi kentang - di potong 6 jika besar



Cara memasaknya:-


Bawang besar bawang putih di kisar.Dalam periuk yang berlainan rebus kacang dal dan tulang sehingga empuk.Aku tumis darat bila memasak masakan ni.Mula sekali panaskan minyak kemudian masukkan rempah2 hidup seperti bunga lawang,bunga cengkih,kulit kayu manis etc...



Kemudian masukkan daun kari.Dalam beberapa ketika masukkan bawang putih dan bawang besar yang telah di kisar tadi.Setelah dah sedikit kekuningan,masukkan pula rempah kari yang telah di bancuh dengan sedikit air.



Tumis sehingga garing dan pecah minyak.masukkan sedikit air asam jawa.Tumis lagi sehingga benar2 garing.Kemudian masukkan semua bahan2 yang di tumis tadi ke dalam periuk yang di rebus kacang dal dan tulang tadi.Masukkan juga lemak lembu.Kemudian masukkan semua sayur2 yang keras dahulu kemudian yang lembut dan biarkan ia mendidih serta rasa masin lemak baru lah di tutup api.



P/s: aku memang tak menggunakan bahan perisa (ajinomoto) dalam apa juga jenis masakan..




1 comment:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete